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Keiko Kamma  菅間圭子 

【菅間圭子 Keiko KAMMA  profile】 English follows
 
インスタレーション、パフォーマンスを主軸にした作業を展開。ヨーロッパ、アフリカ、カナダ、アメリカ、日本等のアート/パフォーマンスフェスティバルに多数参加。
その作品の中にはしばしば放置状況が提示され、互いに関連性のない物品、テキスト、音や映像は観客の内なる思考を映す鏡として機能すると同時に、それぞれの断片は新たな詩的連関を生み出している。
成蹊大学文学部文化学科卒業。比較文化を学ぶ。1980年代終わりに画家としてスタートし、1989年日仏現代美術展で、安田火災美術財団賞やフランスの美術雑誌「ロイユ」のロイユ賞などを受賞するが、1990年代初めにコンセプチュアルな写真による ‘Ready-Made’ Phenomenaシリーズによって現代美術の方向へ転換。このシリーズは、欧米やアジア・アフリカなどの街頭で抽象表現主義的な、あるいは現代美術的な画像をクローズアップにより切り取り、「あらかじめ脳内に存在するアート」を見出すもので、「アートは制作しなくてもそこに現象としてすでにある」といったテーマは菅間作品の根幹をなす問題となった。以後インスタレーションやパフォーマンスを主軸にした作業を展開。作品の中でしばしばある種の「放置」状況を提示。互いに関連性の見出せない物品や言葉・音・映像等による展示物は、観客の内なる観念を映し出す一種の鏡のように機能し、観客の意識を通してそれぞれの断片の連なりが新たな詩的連関を生み出すことをもくろんでいる。菅間はこの作業を“material poetry”と自ら造語し命名している。
1997年以降、フランス、イタリア、カナダ、アメリカ、カメルーン、日本等のアート/パフォーマンスフェスティバルに多数参加。
 
 
■主な個展・グループ展・参加プロジェクト等
「The Niagara Tale」(個展。Fusion Arts Museum/ニューヨーク 2006年)、日英プロジェクト「月―The Moon」(高台寺/京都 2008年)、フィリピン人アーティストDada Docotとのコラボレーション「Non/Appearance」(インターネットによってマニラと銀座のギャラリーを結んだ展覧会。銀座芸術研究所/東京 2009年)、平城遷都1300年祭公式招待展示「時空-Between time and space」(平城宮跡/奈良 2010年)、 “Água de Beber”(パフォーマンス作品。新・港村/「ヨコハマトリエンナーレ2011」特別提携プログラム。国際ビデオ・パフォーマンスフェスティバル「InterAzioni XXIV」/イタリア・サルデーニャ島 2011年)、「‘Ready-Made’ Phenomena」(個展。アートラボ・トーキョー/東京 2012年)「The Invisible Realms/不可視の領分」(個展。Fukushimaの原発事故に言及したインスタレーション。アートラボ・トーキョー/東京 2013年)、RAVY Festival 2014参加(カメルーンのアート・パフォーマンス・フェスティバル。ヤウンデ市内数か所。2014年)、「Artnexus-BLUE PLATFORM Exhibition」(渋谷ヒカリエ/東京2014年),「アンディ・ウォーホル・インスパイアー展」(伊藤忠青山アートスクエア/東京 2014年)、「JUXTAPOSITION 並列」(地場賢太郎との2人展。アートラボ・トーキョー/東京 2016年)、「Living Life」(Gallery Zeinxeno /韓国・ソウル 2017年)、「Mustanglers」(渋谷ヒカリエ8/ cube1.2.3/東京 2017年)など。
 
■アートフェア:「アートフェア東京」(2015、2016年)。「CITIZEN ART SHANGHAI 」(上海 2012年)他。
■作品収蔵:IF Museum (Pennsylvania, US)
 
Keiko KAMMA  profile
Kamma studied comparative culture, graduating from the literature department of Seikei University, Tokyo. She started her career as a painter in the late 80’s and was awarded the Yasuda Kasai Art Foundation Prize as well as the L’Œil prize from L’Œil French art magazine. She moved over to contemporary art in the early 90’s by presenting a conceptual photograph series of ‘Ready-Made’ Phenomena, in which she captures on the streets of Europe, Africa, and Asia ARTISTIC and ART-LIKE phenomena that recall to her abstract expression or contemporary art, using a ‘CUT-UP’ photograph technique, to present “art that already existing within the mind”. The subject matter of “art existing as a phenomenon without the need of creation” has formed the foundation of her art work since then. She has developed her artistic expression mainly through installation and performance and has participated in many art and performance festivals held in France, Italy, Canada, USA , Africa and Japan since 1997.
In her works, a consistent state of “abandonment” is exhibited. Here the exhibited objects, including goods, texts, sounds and images appear seemingly unrelated to each other, yet function as a form of mirror reflecting the audience’s internal thought, creating a new poetic association between each fragment through the consciousness of the audience. This work is exhibited as an installation, yet Kamma refers to its form as ‘material poetry’.
 
■Selected Exhibitions
“Tsuki - The Moon” (UK-Japan Project, Kodai-ji temple, Kyoto, 2008), “Non/Appearance” (Dada Docot / Philippines + Keiko Kamma. The exhibition presented the collaborative video by the two artists between Manila and Tokyo through the internet. Ginza Art Lab. Tokyo, 2009), The UK-Japan project, “Between time and space” (Commemorative Exhibition of the 1300th Anniversary of Nara Heijo-kyo Capital, Heijo Palace Site, Nara, 2010), “Agua de Beber” (performance. Shinko Pier Exhibition Hall / Yokohama Triennale : special associated program, “Inter Azioni XXIV” / Festival Internazionale di Perfomance Arts, Videoarte e Installazioni, Sardegna, Italy, 2011), “’Ready-Made’ Phenomena” (solo. Art Lab. TOKYO, Tokyo, 2012), “The Invisible Realms” (solo, Art Lab. AKIBA, Tokyo, 2013), RAVY Festival 2014(Yaunde, Cameroon), "Artnexus-BLUE PLATFORM Exhibition"(Hikarie, Shibuya, Tokyo,2014), ANDY WARHOL INSPIRED EXHIBITION (ITOCHU AOYAMA ART SQUARE, Tokyo, 2014), “JUXTAPOSITION” (kentaro Chiba+Keiko Kamma, Art Lab TOKYO, 2016), “Living Life”(Gallery Zeinxeno, Seoul, 2017), “Mustanglers”(Hikarie Shibuya 8/cube1,2,3 Tokyo, 2017 )
■Art Fair: “CITIZEN ART SHANGHAI”(Shanghai, 2012) “Art Fair Tokyo”(2015, 2016)
■Collection: IF Museum (Pennsylvania, US)
Keiko KAMMA Art works(English only)
https://ameblo.jp/project-kamma
 

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