Spiritual Legacy/ Mike Saijo
English follows
Spiritual Legacy/ Mike Saijo
2018/11/15(Thu)-11/24(Sat) closed Mon, Tue, Wed.
Reception: 11/17(Sat) 6:00pm-
助成:Little Tokyo Histrical Soceiety, Chikashi Tanaka Photo Estate
https://m.facebook.com/Art-Lab-AKIBA-542414519166026/
100年前の日本人移民が撮影した写真の使用許諾を得、このネガからスキャンニングしてプリントした写真を40年前に移民したマイク・サイジョーの母親に移民当時の記憶からの文章を写真に手書きで書いてもらっています。100年前と40年前の記録と記憶を同一画面上に表現したprojectの紹介が個展、スピリチュアル・レガシーのコンセプトとなります。
引用される写真は、カリフォルニア州ロサンゼルスの日系アメリカ人コミュニティの1910年代から1920年代までの一連の写真イメージです。ガレージに100年保存されているガラス板ネガから得られた画像は、田中チカシが撮影したものです。リトル東京にスタジオを持っていたプロの写真家、チカシ・タナカの叔父である田中紀一は、ロサンゼルスユニオン教会の創設者であり、日本のコミュニティの礎石となっていました。
この作品のコンセプトは、ワシントンに移住した日本人一世パイオニアの記憶を再構築することです。カリフォルニア州ロサンゼルス(ビジネスの確立、家族の創造、文化的および宗教的機関の形成、コミュニティ)。人類学的歴史的視点アプローチを、MIKEの母親の手書き(日本語と英語)に、文化的な感情、詩、気持ち、または絵のエントリーポイントとなる架空のメモを重ねることで表現されています。
ガラス板は100年以上にわたって段ボール箱に保管されていたが、風化状態のために博物館によって拒絶されました。さまざまな産業が開発されコミュニティが形成されるにつれ、日系アメリカ人が第二次世界大戦の際に収容所に収容される前の200以上のネガ画像がデジタルで反転され、印刷されて移民生活の世界を垣間見せました。
スピリチュアル・レガシー展は、ロサンゼルスから台湾の高雄まで、次いで東京に移動します。これは、リトル東京史協会とChikashi Tanaka写真館の寛大な支援によって可能になりました。
I would like to inform a show at Art Lab Akiba/Tokyo where I am one of direction the member of the space. We invite
We invite a Japanese American artist Mr. Mike Saijo from Los Angels.
The Spiritual Legacy is a series of photographic images from 1910-1920s of the Japanese American Community in Los Angeles, California. Images derived from glass plate negatives found stored in a garage for 100 years, taken by Chikashi Tanaka. A professional photographer who had a studio in Little Tokyo. Chikashi Tanaka’s uncle, Gi’Ichi Tanaka was the founder of Union Church of Los Angeles which served as a cornerstone for the Japanese community.
The concept for this piece is about reconstructing memory of the Issei Pioneers Japanese immigrating to the Wild West. Los Angeles, California (establishing businesses, creating a family, forming cultural and religious institutions, a community). And taking an anthropological historical perspective approach, layering my mother’s handwriting (in Japanese and English) of cultural sentiments, poetics, feelings, or fictional notes that serve as an entry point to the picture.
The original glass plates were stored in a cardboard box for over 100 years, it was rejected by museums due to their weathered condition. Over 200 negatives were digitally inverted and printed to reveal a glimpse into world of immigrant life as various industries were being developed and communities formed. All before Japanese Americans were incarcerated to internment camp during WW2.
The Spiritual Legacy Exhibit travels from Los Angeles to Kaohsuing, Taiwan and then to Tokyo, Japan. This was made possible by the generous support of the Little Tokyo Historical Society and the Chikashi Tanaka Photography Estate.
http://www.msaijo.com/now/